Musikhögskolan i Malmö möter Serenadensemblen
Den här fredagen bjuder Serenadensemblen i Spira på helt nyskriven konstmusik, signerad framtidens professionella musiker: kompositionsstudenter från Musikhögskolan i Malmö. Välkommen på en framåtlutad lunchkonsert!
Ett kulturhus som vill vara relevant för sin samtid kräver en aktiv omvärldsbevakning. Det är ett av skälen till att Kulturhuset Spira kontinuerligt samarbetar med Sveriges musikhögskolor. Dels för att hjälpa nya musiker ut i yrkeslivet dels för att hänga med i utvecklingen av ny konstmusik.
Ett av våra årliga regelbundna samarbeten är med kompositionsutbildningen vid Musikhögskolan i Malmö. Varje år kommer kompositionsstudenter från Musikhögskolan i Malmö till Jönköping för att under en vecka arbeta med musiker ur Jönköpings Sinfonietta. Studenterna bereds möjligheten att arbeta med en professionell orkester och orkestern ett tillfälle att spela nyskriven musik.
I år är det kompositionsstudenterna Alexander Westlund, Mirza Kucukovic och Fritiof Palm, som tillsammans med sinfoniettans chefsdirigent Christian von Gehren och musikhögskolans lektor i satslära/arrangering, Håkan Andersson, har arbetat fram konserten tillsammans med Serenadensemblen.
Program
Mirza Kucukovic Loss of Direction for Serenade Ensemble
Alexander Westlund Vind
Fritiof Palm Mutations
Speltid: cirka 30 minuter
Fri entré!
Verkskommentarer
Loss of Direction for Serenade Ensemble av Mirza Kucukovic
Mirza Kucukovic introducerades för den klassiska musiken i sina sena tonår och den blev snabbt en besatthet. Han har studerat klassisk komposition i Helsingborg, Örebro och nu i Malmö. Hans arbete har resulterat i flera framföranden i Sverige och inom kort även i London. Där kommer violinvirtuosen Peter S. Skærved att spela tre satser av ett violinsolo. Rytmerna och den snabba pulsen i den tredje satsen är grunden för stycket som framförs av Jönköpings Sinfonietta i Kulturhuset Spira.
Vind av Alexander Westlund
Mitt stycke Vind är komponerat som en långsam kanon. Till en början ligger melodin i basklarinetten. Denna melodi sveper långsamt med sig resterande instrument likt en vind och skapar en klusterliknande klang. Vinden växer sig under styckets gång allt starkare men övergår sedan till ett näst intill vindstilla tillstånd. Jag har sedan en tid tillbaka inspirerats av spektral musik och främst Daníel Bjarnason's stora orkesterverk.
Mutations av Fritiof Palm
Titeln beskriver verket på många sätt. En litterär tolkning är att det tematiska materialets skepnad muterar genom stycket och antar nya former. En annan aspekt är att den musikaliska estetiken, som drar inspiration från många olika källor, varieras genom stycket, vilket också kan jämföras med mutation. Men det är inte bara verket som en separat enhet som drar tankarna till ämnet; genom tiderna har kompositörer hämtat inspiration från varandra, tagit efter intressanta estetiska koncept och gjort dem till sina egna genom att modifiera dem så att de resonerar med sina respektive konstnärskap, vilket här blir särdeles påtagligt i och med den stilistiska mångfalden. Uppenbarligen går det att hitta många betydelser bakom titeln, och kanske muterar även din uppfattning om vilken betydelse som bäst stämmer in medan du lyssnar?