www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng
Vier letzte Lieder
Musik
Spelperiod: 02 feb - 02 feb |
Köp biljett
Ingår i: SöndagssymfoniSöndagssymfoni Ditt valDitt val Klassisk musik
Köp biljett

Vier letzte Lieder

Söndagssymfoni no 5

Strauss sista sånger framförs av Amelia Jacobsson – den dekorerade cellisten som blev sångsolist. Dessutom spelar Sinfoniettan Mahlers fjärde symfoni, som också avslutade hans Wunderhorn-period.

Speltid 120 minuter inklusive paus

Introduktion 45 minuter före

Introduktion 45 minuter före

Medverkande

Jönköpings Sinfonietta
Dirigent Christian von Gehren
Sångsolist Amelia Jacobsson

Program

Richard Strauss – Vier letzte Lieder
Gustav Mahler – Symfoni nr 4

 

Medverkande

Amelia Jacobsson

Amelia Jacobsson började sin musikaliska karriär som cellist. Hon är som sådan vinnare och pristagare av flera prestigefyllda tävlingar i Sverige och utomlands, bl.a. Unga Solister, Ljunggrenska tävlingen, Guido Vecchi-priset, Concerto Competition i Kanada, och John Andersson i Anderslöv Stiftelse.

Under sina cellostudier vid Musikhögskolan i Malmö, McGill University i Montreal samt diplomand från Solistklassen vid det Kongelige Danske Musikkonservatorium år 2010 ledde hennes livslånga fascination för röst och opera fram till att hon började studera sång, parallellt med cellon. Hon har studerat sång för bland andra Anna Larsson, Anna Sims, Edda Moser, Kerstin Meyer, Gitta-Maria Sjöberg, och på Diplomutbildningen för Britta Johansson vid Musikhögskolan i Malmö. Amelia har även studerat på Masterutbildningen på Operahögskolan I Stockholm.

Amelia Jacobsson har framträtt som konsertsångerska i Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Frankrike, Italien, USA och Algeriet. Under den senaste säsongen har Amelia bland annat sjungit Vier letzte Lieder av Richard Strauss, Sjostakovitjs 14:e symfoni, och Beethovens 9:e symfoni, Poulencs Gloria, Mozarts Requiem, Pergolesis Stabat Mater, Karl Jenkins Requiem och Lars Erik Larssons Förklädd gud.

Hon har även en bred repertoar på kammarmusikens område och fokuserar främst på den romantiska periodens musik, men även på nyskrivet och musik som skrivits specifikt för henne.

Amelia gjorde sin officiella debut i världspremiären av Kärlekskriget, skriven av Paula af Malmborg Ward, där hon hyllades för sitt virtuosa och övertygande dramatiska porträtt av Ivona. Hon har även i flera uppsättningar sjungit Micaela i Carmen, Mrs FitzPatrik i Dags, Mamman i Sen Packar Jag Aldrig Mer, och Coco i konsertföreställningen Coco Chanel, som sattes upp i Vattnäs Konsertlada och på Artipelag i Stockholm.

Amelia Jacobsson har samarbetat med dirigenter som Stefan Solyom, Patrik Ringborg, Fredrik Burstedt, Eva Ollikainen, Tung-Chieh Chuang och Mats Rondin.

Verkskommentarer 

Richard Strauss                  Vier letzte Lieder

1864–1949                         Frühling (Hermann Hesse)

                                           September (Hermann Hesse)

                                           Beim Schlafengehen (Hermann Hesse)

                                           Im Abendrot (Joseph von Eichendorff)

 

Man kan undra om någon tonsättare komponerat sånger under en längre period än Richard Strauss. När han skrev sina första sånger som sjuåring, hade han inga svårigheter att skriva noterna, men hans mor måste hjälpa honom att skriva texten! Naturligtvis var gossens tre sånger barnsliga försök avsedda för den inre familjekretsen, men senare tilldelade han faktiskt sången Einkehr (skriven av en sjuåring den 21 augusti 1871) opusnumret 1a, som ett bevis på att den skulle räknas in bland hans godkända kompositioner. Den sista sången skrev han sådär 250 sånger och 77 år senare.

Strauss sånger speglar alla skiften i hans liv och produktion. Ingen har som han så i grunden förnyat den tyska romansen efter Schubert. Såväl sångare som publik har älskat dem. Mer än de flesta romanstonsättarna har han också intresserat sig för de dikter som skrevs av samtida tyska poeter. Hans 30 år yngre hustru Pauline (1863–1950) var en hyllad sångerska som sjöng flertalet av hans sånger, men som också bidrog till ett stormigt äktenskap.

1945 hade herr och fru Strauss valt att som en protest mot kriget i frivillig exil slå sig ner i Schweiz. Strauss hade bara skrivit någon enstaka sång efter samlingen op 77 (1928), när hans son Franz uppmanade honom att efter nära tjugo år ännu en gång spänna bågen. Vintern 1946–47 skissade därför Strauss hemma i Montreux sången Im Abendrot till text av Joseph von Eichendorff – denna sång skulle efter Strauss död placeras sist i den postumt sammanställda samlingen Vier letzte Lieder – Fyra sista sånger. Här knyter han på nytt an till sin ungdoms ideal, Brahms och Wagner, genom att göra anspelningar på Brahms Ein deutsches Requiem respektive Wagners Tristan och Isolde, och han citerar även sig själv: mot slutet hörs förklaringstemat ur hans symfoniska dikt Tod und Verklärung, skriven 56 år tidigare.

Under sensommaren 1948 skrev han de återstående tre sångerna till texter av den gode vännen och nobelpristagaren Hermann Hesse. Döden var nära, och 84-åringen var subjektiv – men komponerade ändå de ärligaste, naturligaste och djupaste verk han överhuvudtaget skapade. Här råder mogen tystnad, lugn och frid. Han har lämnat Liedformen, för även om varje sång bygger på ett litet fåtal karaktäristiska motiv, så får de symfonisk utbredning och rikedom på ett sätt som ingen annan uppnått.

Dessa geniala sånger uruppfördes i London den 22 maj 1950, strax efter tonsättarens död, när den norska sopranen Kirsten Flagstad sjöng till Philharmonia Orchestra under ledning av Wilhelm Furtwängler.

Länge betraktades September, skriven i Montreux den 20 september 1948, som Strauss allra sista verk. Men när den tjeckiska sopranen Maria Jeritza avled 1984 hittade man i hennes kvarlåtenskap en sång med piano som Strauss dedicerat till henne och som komponerats den 23 november samma år – Malven.

 

Gustav Mahler                   Symfoni nr 4 G-dur

1860–1911                         Bedächtig

                                           In gemächlicher Bewegung

                                           Ruhevoll (Poco adagio)

                                           Sehr behaglich

 

Mahlers berömmelse har vuxit långsamt och det är först under de senaste trettio åren som hans monumentala symfonier slagit igenom hos en bred publik, inte minst tack vare att flertalet stora dirigenter tagit hand om dem, med Leonard Bernstein som en ledande pionjär. Mahlers skapande kretsar helt kring storslagna symfonier, och dess totala motsats: innerliga romanser med pianoackompanjemang. Den fjärde symfonin har båda dragen i sig.

Dirigenten Bruno Walther har i sina memoarer berättat om ett uppförande av den fjärde symfonin 1902, och dragit sig till minnes en ”så häftig reaktion, att det nästan kom till handgripligheter mellan entusiaster och motståndare”. Ändå är just den fjärde symfonin såväl den ljusaste som den mest lättillgängliga av hans nio fullbordade symfonier.

Det var sommaren 1899 som Mahler påbörjade arbetet i sin kompositionsstuga i Steinbach vid Attersee i Österrike. Han gick till sin lilla stuga varje morgon klockan sex, och höll på till klockan tolv på dagen, ibland till klockan tre. Därinne fanns bara ett piano, ett bord, en stol och en soffa. Vid sjutiden bar man ljudlöst in frukosten till honom. Efter denna dagliga ritual var han som förbytt. Han promenerade, konverserade och njöt av middagen – särskilt efterrätten. Men arbetet var svårt och hans koncentration var enorm. Han plågades, kände stor ångest inför uppgiften, och var under en stor del av sommaren helt förlamad av sina egna krav.

Han hade som storform tänkt sig sex satser som i tur och ordning skulle handla om förgängligheten, en värld utan smärta, morgonklockor, världen som en evig minut av nuet, och det himmelska livet. Men denna sommar hann han bara börja sitt stora projekt, för att mot hösten på nytt kasta sig in i en hektisk vinter i Wien, fylld av det stressande chefskapet vid Wienoperan.

Han fann till sin glädje att hans undermedvetna under vintern arbetat flitigt med symfonin. Sommaren därpå flöt nämligen musiken ledigt ur hans penna ända tills han kunde skriva: ”tredje satsen och med den hela symfonin, fullbordades söndagen den 6 augusti (1900) vid Maiernigg”. Den fjärde satsen innehåller ett sopransolo med text ur den kända folkvisesamlingen Des Knaben Wunderhorn. Här använde han sig av sången Das himmlische Leben som han i själva verket hade skrivit sju år tidigare för sång och piano, och som på sätt och vis blev inspiration till hela symfonin, nu med orkester. Det är en naiv skildring av livet i himlen, mycket charmerande och oskuldsfull. De tidigare satserna är genomsyrade av typisk Mahlermusik, snabba kast, fria associationer och ett härligt musicerande. Sådant som en konservativ publik hade mycket svårt att förstå vid den tiden, men som förde symfonikonsten vidare in i vår tid.

Symfonin uruppfördes i december 1901 i München med tonsättaren som dirigent. Publiken hade även där svårt att ta till sig denna vision av universum och himlen, och detta trots att tonsättaren haft de renaste uppsåt: ”Egentligen ville jag enbart skriva en symfonisk humoresk”. Och visst finns här mer av värme och innerlighet än i någon annan Mahlersymfoni. Med tiden har den också kommit att bli den mest spelade.

Stig Jacobsson

 

Medverkande

Dirigent

Sångsolist

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

Jönköpings Sinfonietta

Orkestern bildades 1988 och rör sig i ett stort område, både konstnärligt och geografiskt. Kulturhuset Spira i Jönköping är den fasta spelplatsen men orkestern spelar också i konsertlokaler, kyrkor och skolor i Jönköpings län, i andra delar av Sverige och i Europa.

Relaterade artiklar

Musik
Artikel

Han lockar skratt ur John Bauers mörker

Jonas Valfridsson, 38, har komponerat ett sexsatsigt verk för kör och orkester till John Bauers minne. Nu uruppförs John...

Jönköpings Sinfonietta
Musik
Artikel

Jönköpings Sinfonietta framför ny svensk orkestermusik

Fredag 27 april framför Jönköpings Sinfonietta och chefsdirigenten Christian von Gehren tio nya orkesterverk i samband m...

Musikal
Artikel

Så gör musikalerna dubbel succé i Spira

Kulturhuset Spiras strategiska musikalsatsning har visat sig vara ett lyckokast. Statistiken skulle göra många branscher...

Musik
Artikel

Stjärndirigenten som jobbpendlar mellan Jönköping och Tyskland

Söndag 8 oktober gör den tyske stjärndirigenten Christian von Gehren sin första konsert som chefdirigent för Jönköpings...

Musik
Artikel

Lisbeth har receptet för en helnorsk torsdag

Som 21-åring lämnade hon Norge för oboestudier i Värmland. Nu har Lisbeth Bjelke hunnit ge Jönköping 18 år som musiker –...

Adrian Roach häller te
Musik
Artikel

En äkta cream tea!

Vad kan ge en mer engelsk smak än att prata te med en äkta engelsman? Adrian Roach berättar om den perfekta koppen te oc...