Rykande färsk musik med Jönköpings Sinfonietta

Musik Spelperiod: 09 jun - 09 jun

Morgondagens stjärnor

Rykande färsk musik utlovas när Jönköpings Sinfonietta tillsammans med studenter från Musikhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm bjuder på kostnadsfri konsert.

Under två dagar arbetar kompositions- och arrangeringsstudenterna från Musikhögskolan i Malmö tätt ihop med Jönköpings Sinfonietta och dirigentstudenterna från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Den tredje dagen hålls en konsert med helt nya verk i uruppförande av Jönköpings Sinfonietta.

Fri entré, ingen platsbokning behövs.

Konserten är ca 1 tim och 15 min utan paus.

Välkomna!


DIRIGENTER

NICKLAS STRANDBERG

Nicklas Strandberg jobbar som organist och dirigent för körer och orkestrar i Östersund. Nicklas musikaliska influenser kommer huvudsakligen från barocken och förbarocken men även den samtida musiken har kommit att bli en viktig del i hans musikskapande. Men det ständigt återkommande i hans repertoar är den gregorianska musikens storslagna innerlighet. Särskilt sångerna som de behandlas i den gregorianska musikens högborg i Solesmes där han har varit för att studera musiken med Benediktinmunkarna.

Nicklas har studerat musik på kandidat och masternivå vid musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Arvika. Hans första kandidatutbildning i Arvika var med inriktning på pedagogik samt solistisk orgel och orgelimprovisation. Sedan följde kandidatutbildningen i Göteborg inom kyrkomusik och sedan även masternivå inom kyrkomusik, kördirigering vid kungliga musikhögskolan i Stockholm. Han har turnerat utomlands, mestadels Italien, med både orkester och kör men även som organist.

LEON TSCHOLL

Leon föddes 1996 i södra Tyskland, tog sin kandidatexamen kyrkomusik i Freiburg och Stuttgart (Tyskland) och avslutar sin masterexamen kyrkomusik med inriktning körledning på Kungliga Musikhögskolan i juni. Dessutom studerar han master orgel i Stockholm. Han har studerat för bl.a. Fredrik Malmberg, Frank Markowitsch och Denis Rouger (dirigering) samt Matthias Maierhofer, Johannes Landgren och David Franke (orgel). Som solist spelar han regelbundet i Tyskland och Sverige men också i Danmark, Irland, Österrike och Lettland. Han leder Stockholms Universitetskör samt S:t Johannes Nya Kammarkör och är grundare och dirigent av den tyska EnsembleVokal Karlsruhe. Som en del av hans studier har han bl.a. dirigerat Radiokören. I höst blir han försteorganist i Stockholms Högalidskyrka som efterträdare av hans lärare Nils Larsson. Som kompositör skriver han framförallt körmusik, t.ex. för Zero8. Hans rekviem för orkester, kör och solister uruppfördes i Köpenhamn och Berlin 2017.

ANTONIO HALLONGREN

Antonio Hallongren (född och uppvuxen i Kungälv) är främst känd som cellist och har en substantiell karriär bakom sig med soloframträdanden i Norden, Asien och USA. Intresset för dirigeringskonsten inleddes då Antonio studerade cello vid the Juilliard School i New York. På Juilliard var han solocellist i skolans symfoniorkester och stiftade bekantskap med bland andra Alan Gilbert, Gustavo Dudamel, Bernard Haitink, Esa-Pekka Salonen, m.fl. Studier i dirigering påbörjades först hösten 2021 då han blev antagen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Sedan dess har han i olika sammanhang dirigerat Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Nordiska Kammarorkestern, Svenska Kammarorkestern, Arméns Musikkår och Marinens Musikkår. Intresset för svensk musik är särskilt stor och han har dirigerat flertalet konserter på detta tema, främst med nystartade Konsertorkestern. Denna orkester grundade Antonio 2021 tillsammans med sin vän och kollega, violinisten Joel Nyman och består av musiker ur Göteborgs Symfoniker och GöteborgsOperan. Han är även grundare och konstnärlig ledare tillsammans med pianist Thomas Rudberg för Lövstabruks Kammarmusikfestival, festivalen för svensk kammarmusik.

KOMPOSITÖRER

AGNES SALOMONSSON

Agnes Salomonsson är uppvuxen i Småland men flyttade till Malmö för att studera på musikgymnasium. Därefter påbörjade hon en pianokandidat innan hon sökte över till kompositionsprogrammet. Till hösten inleder hon sitt sista läsår på kandidatprogrammet i komposition vid Musikhögskolan i Malmö.

PALETT: ORANGE

Palett: Orange är en fri tolkning av vad Agnes associerar med färgen orange. Inledningen är en resolut ouvertyr som övergår i en lekfull pizzicato-dans. Därefter byggs musiken upp till ett klimax, med inlånad tematik från ouvertyren. Verket avrundas med en stillsam sammanfattning av de temana som presenterats och den ‘musikaliska tavlan’ stelnar till en slutlig stillbild.

Palett: Orange är debutverket i vad som ska bli en större orkestersvit med namnet Levande Tavlor. De sju verk som tillsammans ska utgöra sviten tilldelas en färgpalett vardera, men eventuella motiv på dessa 'musikaliska tavlor' förblir ospecificerade - för lyssnaren att själv fantisera ihop. Lyssnaren förses med en palett samt nyskriven musik (och i framtiden koreograferad dans). Med dessa förutsättningar kan man låta fria associationer från sinnesintrycken rama in fantasin och måla upp motiv på ens inre canvas.

IAN WHITEFORD

Ian Whiteford är en kompositör född i London, men uppvuxen i Trollhättan. Just nu studerar han sitt andra år på kandidatprogrammet vid Musikhögskolan i Malmö. Ian lägger vikt på att gestalta idén bakom musiken. “Ögonblick från Månen och Solen” är tillägnad Södra Vätterbygdens Folkhögskola, där Ian spenderade två år på musiklinjen.

ÖGONBLICK FRÅN MÅNEN OCH SOLEN

De två åren som jag spenderade på musiklinjen på SVF (Södra Vätterbygdens Folkhögskola) var några av de rikaste upplevelserna i mitt liv hittills. Målet med det här stycket är att visa min uppskattning för den tiden genom små ögonblick från folkis-livet. Utifrån de många ögonblick som finns att välja från har jag valt att fokusera på tre bredare teman som ska representera min tid på SVF. Första temat representerar både min personliga- och musikaliska utveckling. Det andra temat skildrar mina relationer och deras utveckling under åren. I det sista temat skildras alla roliga och löjliga stunder som kom att bli.

"Månen" i titeln refererar till lektionssalarna som för det mesta heter något med måne (månsalen, månhallen, mångården etc.). "Solen" är en referens till internatet jag bodde på under mitt andra år som heter "solgården". Dessa två aspekter representerar mitt folkis-liv som till majoriteten bestod av att varva lektioner och övning med häng i solgårdens kök.

ERIK SKÖLD

Erik Valdemar Sköld (f. 1991) kommer ursprungligen från Norrköping, Östergötland och är sedan 2015 bosatt och verksam i Skåne. Under sina studier i Komposition vid Musikhögskolan i Malmö har han haft lärare som Rolf Martinsson, Luca Francesconi, Kent Olofsson, Hans Gefors, Staffan Storm och Bent Sørensen.

Sköld har tidigare experimenterat med både dodekafoni och aleatoriska metoder i sitt komponerande. Hans nuvarande tonspråk är mer influerat av protospektralism och impressionism, med tonsättare som Giacinto Scelsi och Tōru Takemitsu som förebilder.

LOGI

"Logi" för Orkester skrevs 2021 och är en del av en pågående serie av verk med förankring i nordisk mytologi ur ett modernt miljöperspektiv. Jätten Logi, också känd som Låge, besitter makt över elden och i detta stycke skildrars hans framfart i en förödande skogsbrand.

TEODOR LONTOS

Tonsättaren Teodor Lontos föddes hösten 2001 i Åhus. Lontos flyttade senare till Strängnäs och fick
undervisning i trumpet samt piano på kulturskolan där. Från våren 2016 studerade Lontos privat för tonsättaren Olle Lindberg. Hösten 2017 inledde Lontos gymnasiestudierna i komposition på Musikkonservatoriet i Falun för Mattias Lysell, Sven-David Sandström och David Lundblad. Hösten 2020 påbörjade Lontos sina högskolestudier i arrangering och komposition på Musikhögskolan i Malmö och tog sin examen därifrån våren 2023. Från och med hösten 2023 studerar Lontos till organist på Musikhögskolan i Malmö. Vid sidan om sitt komponerande har Lontos även varit en aktiv musiker i form av trumpetare, pianist, dirigent och körsångare.

GRÖNSKANDE SKRUD

Grönskande Skrud är skriven som en rapsodi med starka influenser av Maurice Ravel och Hugo Alfvén. Med min bakgrund i den svenska manskörstraditionen så valde jag att basera stycket på en väldigt känd vårmelodi som jag tror att de allra flesta kommer att känna igen.

DANIEL MÖLLÅS

Daniel Möllås (1993) är en Malmöbaserad tonsättare och arrangör med rötter inom blåsmusiken, bl a. som trombonist. Intresset för komposition förde honom från Per Brahegymnasiet till Linnéuniversitetet i Växjö, Gotlands Tonsättarskola och slutligen Musikhögskolan i Malmö där han studerat kandidat, master och diplom i komposition. Härifrån är han också utbildad musiklärare med en specialisering inom kompositionsmetodik.

Genom årens lopp har Möllås samarbetat med flertalet ensembler och orkestrar, såsom Malmö Symfoniorkester, Helsingborg SO, Norrköping SO, Jönköpings Sinfonietta, Musica Vitae, Blåsarsymfonikerna, Malmö Brass Band och därtill fler brassband från hela Europa, inte minst i samband med de 44:e europeiska mästerskapen (EBBC) i Malmö nu i maj, till vilket han bl a. skrev det obligatoriska teststycket för Premier Section.

IMPACTS

Idén till Impacts föddes en sensommarkväll, i samband med en observation av en ljusprocess som inom fysiken benämns som Rayleigh-spridning.

Processen i sig är inte alls unik; ljus med kort våglängd är vad som genererar det blåa ljus som färgar vår atmosfär dagligen, jämfört med den röda skymningen när solen står lågt och ljusets vågor färdas längre. Olika förutsättningar påverkar hur stark den röda solnedgången blir, och i samband med just denna observation så uppstod ett så effektfullt ögonblick att all omgivning, oavsett sin naturliga nyans, erövrades totalt av det brandröda skenet, innan den blå och kalla timmen tog över.

Denna gradvisa förändring - från bländande ljus till varma och långvågiga strålar, in i ett kallt morendo - är vad som ligger till grund för verkets form. Här möts idéer om konst och vetenskap, ljus och materia, teser och antiteser.

Utan att egentligen fungera som programmusik av en naturhändelse, så är detta verk mer av en reflektion över några av livets viktigaste essenser; möten, relationer, kollisioner och påverkan som ständigt lägger grund för allt nytt som stundar, sinom tid.

HANS ARTURSON

Hans Arturson är komponist, musiker och pedagog, med särskilt intresse för experimentell musik och improvisation, och har studerat komposition på musikhögskolorna i Göteborg och Malmö.
”Jag tror att min musik är ganska brokig – jag söker mig ständigt vidare. Den här gången gick jag 100 år bakåt i tiden för att finna något nytt.”

WALTZ FOR A

Waltz for A är en blinkning till den ”andra Wienskolan” och dess kompositörer: Arnold Schönberg, Alban Berg och Anton Webern, liksom till den musik som kom att kallas Atonal.

Med utgångspunkt i några tolvtonsmelodier har jag komponerat tre sammanhängande satser, som inspirerats av respektive tonsättares stil. Men melodierna presenteras aldrig i sin helhet, utan blir kvar i stycket bara som fragment, eller ”minnen”.

Medverkande

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

En småländsk orkester i världsklass.