Ronny Danielsson

Ronny Danielsson är född i Malmö. Han har studerat pedagogik, sociologi, drama, teater och film i Lund samt gått lärarutbildning i Malmö och regiutbildning på Dramatiska institutet i Stockholm. Han har varit med om att bygga upp Studioteatern i Malmö, en av Sveriges största proffs/amatörteatrar, som under Ronnys ledning specialiserade sej på att göra teaterproduktioner i alternativa spelmiljöer.

Han har regisserat vid bland annat Malmö Stadsteater, Helsingborgs Stadsteater, Stockholms Stadsteater, Kungl. Dramatiska Teatern, Göteborgsoperan samt Göteborgs Stadsteater där han avgick som teaterchef hösten 1997. Han var ansvarig för invigning och avslut av Stockholm-Europas Kulturhuvudstad 1998.

Ronny har regisserat såväl musikteater som talteater. Han har dessutom undervisat vid teaterhögskolor och universitet i bland annat scenframställning.

Under 1990-talet regisserade Ronny en uppsättning av Cyrano de Bergerac på Dramaten. På Kulturhuset Spira har han tidigare regisserat publiksuccén En midsommarnatssdröm (2012).

Under de senaste åren har Ronny bland annat regisserat Billy Elliot på Malmö Opera och Stockholms Stadsteater, Kinky Boots på Malmö Opera, Ronja Rövardotter och Shakespeare in Love på Stockholms Stadsteater, Bröderna Lejonhjärta på Uppsala Stadsteater och Västerbottensteatern, Spelman på Taket på Trøndelag Teater i Norge och Big Fish på Uppsala Stadsteater.

Ronny har under många år varit ansvarig för Malmöoperans turnerande verksamhet samt regissör och konstnärlig ledare för Teater Inc. Han har erhållit Malmö Stads Kulturstipendium, SDS Kulturstipendium, Lilla Thalia statyetten, Grisknorren samt H.M. Konungens medalj för sina betydande insatser som regissör och är sedan 2004 hedersmedlem i Amatörteatrarnas Riksförbund.

Ronny Danielsson har 2017 erhållit Malmö Stads Kulturpris med följande motivering:
”Med ett inkluderande och idérikt konstnärskap, som med värme och en orädd attityd berättar historier för vår tid har han också hela tiden tänjt traditionella gränser. Ronny Danielsson förenar scenkonstens alla uttrycksmedel till en fullödig helhet samtidigt som han har ett folkligt och underhållande tilltal.”