Linus Tunström

Linus Tunström debuterade som regissör 1991. Sen dess har han hunnit med ett stort antal produktioner i olika medier och sammanhang. Förutom att ha tilldelats bland annat Thaliapriset redan i tidiga tjugoårsåldern, växlat mellan fria grupper och institutioner, mellan teater och dans, i Sverige och utomlands, rörde han sig tidigt mot filmen. Han väckte uppmärksamhet genom Guldbaggenominerade och Cannesvinnande kortfilmen ”To be continued” samt ett antal produktioner för SVT, bland annat tv-serien Mästerverket.

2006 blev han utnämnd till teaterchef och VD för Uppsala stadsteater AB där han kom att stanna 9 år. Under den tiden översåg han över 200 produktioner och Uppsala stadsteater genomgick en intensiv utveckling. Linus Tunström ledde arbetet med att förändra teaterns produktionssätt, repertoar och varumärke; en omorganisation genomfördes, där frigjorda medel investerades i större produktioner som gav ökad publiktillströmning, ökade biljettintäkter, och som en konsekvens höjda anslag från kommunen så att fler skådespelare än vad teatern någonsin haft under sin historia kunde anställas. Efter att ha stärkt både det lokala och det internationella arbetet, startat en ungdomsensemble och gästspelat med sin uppsättning av Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander” på en av världens största teaterfestivaler, Festival de Teatro iberoamericano i Bogota, Colombia valde Linus Tunström att gå vidare och slutade som chef 2016.

Under åren i Uppsala regisserade han, förutom uppsättningar på den egna teatern, musikalen ”Evita” på Malmö Operas stora scen, med Charlotte Perelli i titelrollen, samt den Theatertreffennominerade föreställningen ”Faust” på Dresden Staatsschauspiel i Tyskland. Från 2016 fortsatte han arbeta i Tyskland på  Düsseldorfer Schauspielhaus samtidigt som han tillträdde en tjänst som husregissör på Stockholms stadsteater och gjorde produktioner som ”Våra drömmars stad” efter Per Anders Fogelströms romansvit samt ”Underkastelse” och ”Serotonin” efter Michel Houllebecqs hyllade och kontroversiella romaner.

Nu fick han också tid att återuppta arbetet med film. Han skrev manus och regisserade kortfilmen ”Ariel” som en del av ”Bergman revisited”, samarbetet mellan SFI och SVT inför Bergmans 100årsjubileum samt utvecklar även ett antal filmprojekt i olika genrer. Hösten 2020 gjorde han debut som operaregissör med ”Tristan och Isolde” på Folkoperan i Stockholm.

Foto: Justina Rosengren