Joa Helgesson är en baryton från Blackeberg, Stockholm, som varit internationellt aktiv sedan examen från Operahögskolan i Stockholm 2008. Dessförinnan var han antagen vid Shanghai Theatre Academy och studerade till skådespelare.

Under sina tidiga år var han antagen vid National Opera Studio i London och Internationales Opernstudio IOS vid Opernhaus Zürich. Mellan åren 2012-2015 var Joa del av ensemblen vid Schleswig-Holsteinisches Landestheater och sjöng där alla huvudpartier för baryton.

Joa Helgesson har tolkat ett 40-tal roller på scen, av vilka kan nämnas titelrollen i Don Giovanni, Kurwenal i Tristan och Isolde, titelrollen i Phantom of the Opera, Germont i Traviata, titelrollen i Eugene Onegin, titelrollen i Barberaren i Sevilla, Enrico i Lucia di Lammermoor, Escamillo i Carmen och Sharpless i Madame Butterfly. 2013 gjorde han ett bejublat inhopp för Peter Mattei i rollen som Billy Budd på Göteborgsoperan. Andra publik- och kritikersuccéer har varit rollen som Frollo i Ringaren i Notre Dame på Göteborgsoperan, titelrollen som Joel vid invigningen av Alandica i Mariehamn, samt rollen som Ion i den nyskrivna operan Kärleksmaskinen vid Piteå Kammaropera.

Under sin karriär har Joa sjungit vid Beijing Modern Music Festival, Berliner Philharmonie, Markgräfliches Opernhaus im Rahmen der Bayreuther Festspiele, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Folkoperan, Berwaldhallen, Konserthuset i Stockholm, Tonhalle Zürich, Opern Halle, Gare du Nord Basel, Reykjavik Arts Festival, Oslo Ultima Festival m.fl.

Bosatt i Berlin jobbar Joa även som performance-artist och utvecklar okonventionella koncept och samarbeten att presentera klassisk musik på. Bland annat mixar han vetenskap, performativ konst och modern klassisk musik, och har iscensatt en egen tolkning av Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King. Han uppträder regelbundet som sitt alter-ego Opera Beast i Berlins klubbvärld.

Foto: Mats Bäcker