www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies.
Läs mer om cookies Stäng
Hemma hos hovrättsrådet Posse med hustru
Musik Spelperiod: 19 nov - 19 nov
Ingår i: Kultur på lunchen

Hemma hos hovrättsrådet Posse med hustru

Musikalisk salong så som den kunde ha tett sig hemma hos hovrättsrådet Posse med hustru på Rosenlunds herrgård med musik av Berwald, Crusell och Beethoven.

Program

 

F Berwald (1796-1868)              Kvartett Ess-dur för klarinett, fagott, horn och piano

                                                          Sats 1, Adagio-Allegro

 

B Crusell (1775-1838)                Concert-trio för klarinett, fagott och horn

 

L v Beethoven (1770-1827)     Trio för piano, klarinett och fagott op 11 ”Gassenhaur”

                                                          Allegro con brio

                                                          Adagio

                                                          Tema med variationer

 

Medverkande

Anders Franzén, ciceron - berättar och visar bilder

Charlotta Savander, klarinett

Tony Liu, fagott

Johan Tiger, horn

Kerstin Jansson, piano

 

Speltid 60 min

 

Franz Berwald och Bernhard Crusell blev kollegor i Hovkapellet på Kungliga Operan i Stockholm år 1812 när trettonårige Franz tog plats bland violinerna i sin pappas orkester. Crusell stod på höjden av sin karriär, var orkesterns högst betalde medlem och hade komponerat många internationellt populära verk vilket inte hindrade Berwald från att mena att Crusell aldrig nådde ”en betydligare konsthöjd”. Denna magsurhet kanske bidrog till att Berwald aldrig älskades av sin samtid på samma sätt som den vänlige och diplomatiske Crusell. Ett hade de båda tonsättarna gemensamt utöver sin arbetsplats: en stor beundran för Beethoven. Beethovens utan tvekan mest uppskattade verk under hans livstid var hans Septett op 20 för fyra stråkar, klarinett, fagott och horn. Berwald inspirerades till en septett för samma sättning och så denna kvartett för samma blåsare och horn.

Bernhard Henrik Crusells Concert-trio är skriven i ett stycke utan avbrott mellan de sju satserna. Hovkapellet var vid 1800-talets början en mycket internationell orkester. En kollega till Crusell hade en kusin i Dresden som tillverkade för tiden avancerade klarinetter. Just sådana klarinetter spelade Crusell på och kopior av dem står på scenen. I orkestern fanns också tre tyska bröder Preumayr som alla spelade fagott. En av dem, Franz, gifte sig med Crusells dotter. Via St Petersburg kom en tysk naturhornsvirtuos till Hovkapellet vid namn Michael Hirschfeld. Crusell, Preumayer och Hirschfeld uruppförde med största sannolikhet både Crusells trio och Berwalds kvartett på ett par av sin många konserter i Stockholm.

 

Beethoven Gassenhaur-trio

Joseph Weigl skrev en opera kallad Sjömannens kärlek år 1797. Där ingick en sång som blev mäkta populär över hela Wien. Den sjöngs och visslades på gatorna och många tonsättare gjorde egna varianter på den, bl a Beethoven i denna trio. Därför kallas den Gassenhaur-trion, gatumusikstrion. Texten inleds ”Innan man uträttar något viktigt måste man äta lite mellis”. Fast på italienska.

Relaterade artiklar

Musik
Artikel

Med full fart och sprittande energi

Hon komponerar för att koppla av. Han har en ständigt pågående konsert i sitt huvud. Tillsammans garanterar paret maxima...