www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng
Musik
Spelperiod: 08 maj - 08 maj

Den Försvunna

Sommaren står runt knuten och Sinfoniettan hälsar den välkommen med verk av fyra svenska tonsättare. Röstsäsongen avslutas storstilat när Julia Sporsén framför nyskrivna sångcykeln Den Försvunna i sin helhet. Det helsvenska programmet dirigeras av australiensaren Matthew Wood.

Först ut är Pastoralsviten av Lars-Erik Larsson, en älskad klassiker och ett av de flitigast spelade svenska verken.

Under säsongen har tre delar av det av tonsättaren Tebogo Monnakgotlas specialskrivna verk Den Försvunna för Jönköpings Sinfonietta och Julia Sporsén framförts. Verket som hämtat inspiration från prisade författaren Balsam Karams känslostarka roman Singulariteten har kunnat avnjutas i två söndagssymfonier och en i torsdagsserien. Nu är det äntligen dags att få höra verket i sin helhet med den sista kompletterande fjärde delen.

Efter paus blir det känslostorm signerad Hugo Alfvén – det är bara att hålla i sig och följa med i historien och passion och otrohet. Och inte kan man skapa sådant om man själv inte varit där. Och det hade Alfvén naturligtvis…

Avslutningsvis vänder vi blicken mot vår egen bygd. John Bauer hade en idé om att göra en balett bygd på folkvisan om den bergtagna vallflickan och ställde frågan till Alfvén som nappade. Tragiskt nog omkom John Bauer tillsammans med sin fru och son innan han fick höra det färdiga resultatet.

Speltid: 120 min inkl 25 min paus

Program
L-E Larsson – Pastoralsvit
T Monnakgotla – Den Försvunna
H Alfvén – ur En bygdesaga
T Rangström – Sånger för sopran och orkester
H Alfvén – Svit ur Bergakungen

Medverkande
Jönköpings Sinfonietta

Solist
Julia Sporsén, sopran

Dirigent
Matthew Wood

Medverkande

solist

Dirigent

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

Tio nationaliteter och en värld av erfarenhet. Jönköpings Sinfonietta bildades 1988 och må vara en ung orkester men kommer som sådan med en fantastisk anda och en uppsjö av kreativitet. Trots storleken, eller kanske tack vare den, tar musikerna i olika konstellationer sig an allt från intim kammarmusik till de stora symfonierna av till exempel Mahler och Brahms.