www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies.
Läs mer om cookies Stäng
Teater Spelperiod: 01 okt - 10 nov

Demoner

Handlar allt om längtan efter kärlek? Vår önskan att bli bekräftade. Besattheten att känna något. Vårt behov av något besjälat, som inte är dött eller döende? Oavsett vad kommer Frank hem med sin mors aska i en påse. Och då har kvällen bara börjat.

”Mamma? Du finns inte. Var är du när du inte finns?”

Franks mor har gått bort och begravningen ska hållas imorgon. Brodern och hans fru väntas på middag men Frank gruvar sig. Syskonrelationen är inte bra och stämningen hemma med hustrun Katarina blir spänd. Men så ställer brodern in och Katarina får panik, ska de verkligen bara sitta där, själva? Med hans morsas aska i hallen? Hon bestämmer sig för att dra ut.

Med nerverna utanpå och en uppenbar fysisk törst lockar Frank in Katarina i en lek för att distrahera henne. I all hast bjuder han in grannarna, småbarnsföräldrarna i lägenheten under. (Är inte Katarina också lite tänd på han, Thomas? Är inte Jenna rätt snygg?) Grannarna kommer, med babywatchen i högsta hugg, och medan alkoholen flödar dras samtliga relationer till sin spets. Medan fasaderna hejdlöst krackelerar.

 

Förtärande eld

I Lars Noréns Demoner möts fyra personer, desperata på olika sätt. Replikerna som fälls är skarpa, dråpliga och trevande om vartannat. Alla vill åt något som känns, på riktigt. Något äkta. Men de går om varandra. Ingen vågar öppna sig egentligen. Ingen vet hur de ska överleva livet. Eller de närmaste timmarna. En piskande eld driver dem vidare, i ruset, tillfälligt uppvärmda. Samtidigt som lågorna bränner ner allt.

Kvar blir bara aska. En omfamning. Och den kvardröjande värmen av festens förtärande bål. Äkta? Ja, där blir känslorna äntligen vad de är.

 

En pjäs av Lars Norén

En föreställning om det omöjliga i att göra upp med mörkret och det svåra med att nå en annan människa. En nattsvart komedi – om ljuset i gryningen. Skriven av Sveriges största, nyss levande dramatiker, Lars Norén.

 

I ROLLERNA

Ing-Marie Carlsson Katarina
Petter Andersson Frank
Sanna Ingermaa Nilsson Jenna
Mathias Lithner Thomas

KONSTNÄRLIGT TEAM

Hugo Hansén regi
Sven Haraldsson scenograf
Andreas Jonasson ljusdesign
Alona Andersson kostymdesign
Nina W Larsson maskdesign

 

Speltid: 140 minuter inkl paus (25 min)

 

Premiär 1 oktober 2022, Kammaren, Kulturhuset Spira. 
En föreställning ges även på Gummifabriken i Värnamo 10 november.

 

Recensioner

Jönköpings-Posten

 ”Definitivt sevärt.”

 ”Här står skådespeleriet i centrum. Och det gör det verkligen – de fyra på scenen levererar på hög nivå.”

 ”Rollen är som skriven för Petter Andersson, han får tillfälle att spela ut hela sitt register och excellerar framför allt i det subtila agerandet. … Andersson är föreställningens motor, och jag tror aldrig att jag har sett honom bättre än så här.”

 

P4 Jönköping

”Här firar skådespeleriet triumfer!”

 Betyg: 4 av 5

Omdebatterad gigant

Lars Norén föddes i Stockholm, 1944. Under 1970-talet var han mest känd som poet och en viktig förebild för andra svenska lyriker vid den tiden. Sitt stora genombrott som dramatiker fick han med pjäserna Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud – skrivna under tidigt 1980-tal.

Sammanlagt har Norén skrivit ett drygt 70-tal pjäser. För den bredare publiken är han kanske mest känd för sin föreställning 7:3 i vilken Malexandermördaren Tony Olsson hade en roll.

Norén regisserade sedan slutet av 1990-talet ett stort antal uppsättningar för scen och tv, både egna verk och andras, och var länge en efterfrågad regissör på flera av Europas framstående teatrar. Från 1999 var han konstnärlig ledare på Riksteatern och tio år senare konstnärlig ledare för Folkteatern i Göteborg.

Åren 2008-2020 gav Lars Norén ut sina dagboksanteckningar, som blev mycket uppmärksammade och omdebatterade eftersom de bland annat innehöll kritiska och negativa omdömen om svenska kulturpersonligheter (av vilka många tog mycket illa vid sig).

Lars Norén avled den 26 januari 2021 i sviterna av covid-19.

”Om Strindberg dominerade svenskt drama runt förra sekelskiftet så dominerade Norén det nu närmaste. Med sin avskalade rena estetik, sin aptit efter en total sanning och sitt motstånd för alla språkliga ornament och prydnader kom han att bli stor både som poet, dramatiker och prosaist – såväl nationellt som internationellt.

När beskedet om hans bortgång nådde oss sörjde vi på Spira förlusten av teatersveriges absolut största nutida dramatiker. Att vi nu för första gången sätter upp ett verk av Norén i Småland är på tiden!”

Patrik Franke, dramaturg