Så gör musikalerna dubbel succé i Spira

Artikel

Kulturhuset Spiras strategiska musikalsatsning har visat sig vara ett lyckokast. Statistiken skulle göra många branscher avundsjuka, menar marknadschef Ulrika Josefsson.

Nära 50 000 personer har under de senaste två åren besökt Spira för att se en musikal. Av dem var 17 000 personer här för första gången. Och hela 25 procent har sedan återvänt. Det visar nyligen framtagen statistik baserad på biljettförsäljningen 2016-2018.

– En fjärdedel av förstagångsbesökarna har gått från ny kund till lojal, det vill säga de har köpt biljetter till fler föreställningar och konserter efter musikalen. Det är en procentsats många branscher skulle bli avundsjuka på, säger Ulrika Josefsson.

Fått muskler

Våren 2016 gjorde Spelman på taket succé som Kulturhuset Spiras första musikal, med slutsålda salonger och över 10 000 personer i publiken. Regissör var Staffan Aspegren, som i samband med detta även tillträdde som teaterchef.  

Aspegrens uppgift var att utveckla det som i dag är fullskaliga, egenproducerade musikaler och redan tidigt sa han att ”vi ska bli Skandinaviens ledande musikalscen”. Med syfte att bredda paletten hos en musikteaterinstitution, som redan var på stark frammarsch. 

Men först måste man öva.

– Det var ogjort här. Vi var tvungna att lära oss hur man gör men också basera val av musikaler på vilken orkester och vilka skådespelare vi har. Dessutom hitta ett sätt att utveckla nyskriven musikal. Att vi nu gör om Spelman på taket är jättekul för att visa publiken vad vi har lärt oss. Nu vet vi vad vi har för muskler, vi vet vad som funkar, säger Staffan Aspegren.

Och statistiken bekräftar bilden.

25 procent återvänder

Totalt 46 000 personer har sett någon av husets fyra musikaler. Les Miserables sticker ut som publikfavorit med över 18 000 besökare men även till exempel  den senaste, On the Town, står för fina siffror med 14 500 i publiken.

Av samtliga musikalbesökare genom åren var 37 procent (eller 17 000 personer) här för första gången. Av dem har var fjärde besökare valt att återvända för att se något mer.

Musiken vinnare

Vad väljer då förstagångsbesökaren att uppleva sen? Musiken har visat sig vara den stora vinnaren. Konserterna med husets egen orkester Jönköpings Sinfonietta och gästartisterna lockar störst publik. På andra plats kommer andra musikaler. På tredje teater.

– Strategin med musikalen som tröskelsänkare till mer kultur fungerar, visar statistiken. Jag ser med stärkt tillförsikt på vår fortsatta satsning på musikaler som ett komplement i Smålands Musik & teaters scenkonstverksamhet, säger Per-Ola Nilsson, verksamhetschef.

Vår egen spelman

Gabriella Bergman, konstnärlig chef för musiken i Spira, konstaterar att som orkester är det en ynnest att spela musikaler som fjolårets On the town, tonsatt av Leonard Bernstein. Medan höstens Spelman på taket blir underhållande av andra skäl.

– Bernstein är en dröm att spela. Han är en utmaning och för många en kompositör som man närmar sig med respekt. Spelman… är lite lättare. Notbilden inte lika komplex. Roligast musikaliskt är att en av våra egna, Isa Hammarsten, kommer att vara på scenen - som spelmannen, säger Gabriella Bergman.

Även om den färska statistiken som nu presenteras är glädjande ser musikchefen inga skäl att slå sig till ro. Tvärtom finns mycket att göra för att attrahera just den nya publik som tillkommit.

– Vi måste fortsätta att utveckla fler ben inom musiken för att fånga upp den. Till exempel film-, dataspelsmusik och fusioner med andra konstformer, spetsproduktioner och nyskrivet, säger Gabriella.

"Fantastisk pianist"

Den klassiska musiken på Kulturhuset Spira är i dag främst uppdelad i två serier: Söndagssymfonierna och torsdagskonserter, där de sistnämnda ges i ett tillgängligt entimmesformat, utan paus med relativt lättlyssnad musik. Gabriella Bergman menar att dessa konserter är ett bra ”nästa steg” efter musikalbesöket.

När publiken har sett Spelman på taket i höst – vad rekommenderar du för klassiskt, våren 2020?

– Absolut Mozarts fagottkonsert med Tony Liu, torsdag 23 januari. Det är en av Mozarts bästa konserter med en av våra egna solister, som kom trea i Audi Mozart International competition i Italien. Nästa steg är att uppleva Marianna Shirinyan tolka Schumanns pianokonsert, söndagen 22 mars. Vill man in i den klassiska musiken så är den ett måste och hon är en fantastisk pianist, säger Gabriella Bergman.

 

Fotnot: Programmet för konserterna är ännu ej släppt. Men musikalen Spelman på taket spelas 9 november – 31 december 2019. Biljetter och mer info om den här: www.smot.se/spelman-pa-taket

 

  • Uppdaterad2019-03-04 11:31
  • Ansvarig

Relaterade artiklar

Musikal
Artikel

Smuts och trip-hoppiga beats tonsätter ny musikal

En av höstens stora satsningar på Kulturhuset Spia heter Alla Skriker, Ingen Hör, en musikal om en mer eller mindre dysf...

Musikal
Artikel

Succémusikalen Så som i himmelen spelas på Kulturhuset Spira 2025

Hösten 2025 gör Kulturhuset Spira en egen uppsättning av succémusikalen ”Så som i himmelen”, som bygger på Kay Pollaks f...

Musikal
Artikel

Alma vill att den unga publiken ska känna igen sig

25-åriga skådespelaren och musikalartisten Alma Bengtsson är ett av flera nya ansikten i Spira i höst. Hon gör en av rol...

Musik
Artikel

Johannes sätter tonen för musiken

Johannes Gustavsson är ny konstnärlig ledare och chefsdirigent för Jönköpings Sinfonietta sedan oktober 2023. Han ser fr...

Musik
Artikel

Hallå där Viktoria Tolstoy

En av Skandinaviens främsta vokalister berättar om konserten med Jönköpings Sinfonietta 15 mars 2024.

Teater
Artikel

Klassiker med klös i

Katt på hett plåttak räknas som en av de stora amerikanska klassikerna. Intriger, familjehemligheter och känslostormar ä...