www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng

Dansvåren 2019: ”En smällkaramell”

Artikel

Ett av världens främsta danskompanier återvänder, fransk hiphop av toppklass och solodans från en av Sveriges mest hyllade koreografer. Camilla Eskel, konstnärlig ledare dans, spänner bågen med vårens repertoar.

Fyra föreställningar är att vänta i Kulturhuset Spira i vår varav en riktar sig särskilt till barn och unga Dessutom kommer ett spännande gästspel från Skåne, med musiker från Syrien, till Värnamo.

Hur har dina tankar gått när du planerat dansvåren 2019?

– Fartfyllt, innehållsrikt och eftertänksamt, det är vår säsong! Jag ville lägga en repertoar där man, oavsett vad man har för tycke för dans, kan hitta något man gillar. Vill man ha det där lite mer meditativa, avskalade, nära, är det Helena Franzén man går och ser. Vill man ha det där stora är det Batsheva. Är det streeten så är det Cie Dyptik. Man ska få hela paletten, säger Camilla Eskel.

”Jättestort”

Att internationella Batsheva Dance Company är en fjäder i hatten, hymlar hon inte med. Kompaniet med bas i Israel var senast här i november 2016.

Då i en slutsåld salong.

– Det gick jättebra. Succé. Publiken var helt hysterisk. Nu fick vi frågan igen och det tackar vi inte nej till. Det är smällkaramell. Verkligen jättestort, säger Camilla.

Batsheva ingår i ett nordiskt nätverk men kommer i Sverige bara att uppträda på två andra platser förutom Jönköping, i Stockholm och Växjö. Föreställningen heter Venezuela och beskrivs som suggestiv men också lekfull. Den föregås dagen innan (17 februari) av en workshop i Spira i danstekniken Gaga, som vem som helst kan delta i.

– Det är ett fantastiskt tillfälle, tillsammans med dansarna i Batsheva. Verkligen för ”icke dansare”.

Högkvalitativ street

 I mars väntas så ett franskt hiphopkollektiv, i Cie Dyptik.

– Det är ett viktigt steg vi tar, när vi får in street som har så hög konstnärlig kvalitet.

Intresset för genren är stor i regionen. I Jönköping bor SM-vinnaren i breakdance och streeten är stark på flera ställen i länet, menar Camilla Eskel.

– Det är väldigt hög nivå - och populärt.

Till föreställningen med Cie Dyptik kommer det att gå särskilda, gratis, dansbussar från Eksjö via Nässjö, som samordnas via regionens Kultur och utveckling Dans. Det kommer det också att göra till Batsheva, då från Gislaved. Syftet är förstås att hjälpa publik från hela regionen till evenemangen, via lokala samtalspartners i kommunerna.

– I höst hade vi en buss från Tranås till säsongspremiären med Jessica and me. På bussarna är tanken att man också börjar prata om dansen, för att öka kunskapen.

Störst i Sverige

 Andra föreställningen i mars, soloverket Extended av Helena Franzén, visar på säsongens variation, menar Camilla Eskel. Precis som Cie Dyptiks Dans l’Engrenage är detta en föreställning möjliggjord tack vare samarbetet med Jönköpings kommun.

– Helena Franzén är en av våra mest etablerade koreografer i Sverige. Repertoaren går alltså från det jättestora och jätteinternationella till ett solo av en av våra största i Sverige, det visar verkligen på bredd.

Sist ut i Spira i vår är en barn/unga produktion, ”Typiskt typiskt” den 31 mars. Koreograf där är Camilla Ekelöf, som också återkommer till Spira i höst.

– Det här blir som en presentation av henne, inför att hon kommer tillbaka hösten 2019 och gör en egen barndansproduktion för oss, ”Jag och Viola”. Hon är en av Sveriges mest kända koreografer för barn och unga och har varit konstnärlig ledare i många år för Regionteater Väst i Borås, det kompani som gör dans för barn och unga och som hon har utvecklat kopiöst.

Säsongen avslutas på Gummifabriken i Värnamo med nio dansare från Skånes Dansteater, ett av Sveriges mest kända danskompanier - och med musiker från Syrien på scen. Föreställningen heter Nayrab – motståndets rörelse och dansstilen FuittFuitt och föreställningen presenteras tillsammans med Gislaved-Värnamo teaterförening.

Om du skulle tipsa om en föreställning att ta med en vän på - vad skulle du välja?

– Då skulle jag gå på Batsheva eller Cie Dyptik, för de är mest fartfyllda och inbjudande. De får med sig publiken!

Barnvänligt

Dansföreställningarna är ofta enaktare och tar högst runt en timme (Batsheva undantaget som tar 80 minuter). Camilla Eskel har förvånats över andelen barn som kommer, även på de föreställningar som riktar sig till vuxna.

– Ja, jag har blivit positivt överraskad där. Vi har sett mycket barn i publiken och det har funkat bra.

Rådet för all publik, oavsett ålder, är att gå på dans med öppet sinne och utan att tänka att det finns ett rätt eller fel - eller ens en tydlig story, menar Camilla.

– Du kan välja att se en historia, olika relationer eller bara kolla på hur kropparna rör sig. Det är helt upp till dig! Det är det som är så spännande med dans. När jag efter en föreställning pratat med andra som kollat har vi sett helt olika saker, uppfattat och tolkat det på helt olika sätt. Dans är personligt och berör på så olika sätt beroende oavsett om du sett 100 föreställningar eller om det är din första.  

Fotnot: Sugen på att lära dig mer? Den 18 februari 2019 startar Folkuniversitetets studiecirkel om dans, i samarbete med Kulturhuset Spira. Deltagarna får bland annat följa arbetet med alla föreställningarna och möta koreografen Helena Franzén i ett exklusivt samtal. Inga förkunskapskrav.

Länk till kursanmälan hos Folkuniversitetet (Extern länk)

Alla föreställningar dansvåren 2019: Dans i Spira! 

  • Uppdaterad2018-11-19 14:57
  • AnsvarigViktor Jacobswebb@smot.se