www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng

Beethovens åtta

Musik
Spelperiod: 25 nov - 25 nov |
Köp biljett
Ingår i: Ditt valDitt val SöndagssymfoniSöndagssymfoni
Köp biljett

Beethovens åtta

Den kraftfulla åttonde symfonin står på tur när Jönköpings Sinfonietta fortsätter utforska Beethovens musikaliska värld tillsammans med den unga stjärndirigenten Eva Ollikainen. Som kontrast spelas även Sjostakovitjs fjortonde symfoni från 1969, som bygger på ett antal dikter om döden och människans dödlighet. Solister är operasångarna Olga Heikkilä och Timo Riihonen.

Speltid 140 minuter inklusive paus

Program

Ludwig van Beethoven Symfoni nr 8
Dmitrij Sjostakovitj Symfoni nr 14

Medverkande

Jönköpings Sinfonietta
Dirigent Eva Olllikainen
Solister Olga Heikkilä, Timo Riihonen

Introduktion 45 minuter före

Introduktion 45 minuter före

Verkskommentarer

Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Symfoni nr 8 F-dur op 93: Allegro vivace e con brio, Allegretto scherzando, Tempo di menuetto, Allegro vivace

Vid sidan av första symfonin är Beethovens åttonde hans kortaste, ljusaste och gladaste. Han började arbeta på den i september 1811, samtidigt som han också påbörjade den sjunde symfonin. Man har ibland velat hävda att den åttonde op 93 består av det som blev över från arbetet med den sjunde op 92. Men ett sådant betraktelsesätt är inte rättvist. Det är möjligt att arbetet gick snabbt och var förhållandevis okomplicerat, men man får inte nedvärdera Beethovens intentioner, även om han själv kallade symfonin för sin ”kleine Sinfonie in F” – vilket tyder på att han här inte haft för avsikt att storma fram som en titan. Men det är heller inte fråga om ren underhållning, för här finns många välberäknade kontraster och urladdningar som ger musiken kraft och styrka.

Senare tiders dokumentfynd har visat att det inledande allegrot ursprungligen skisserades som en pianokonsert. Av någon anledning bestämde sig Beethoven ändå för att göra en symfoni av materialet, och bakom det ljusa skalet hittar man såväl ironi som karikatyr. När han är lättsam verkar det som att han i själva verket parodierar det lättsamma. F-dur är en tonart som Beethoven ofta använde i humoristiska sammanhang.

Mycket uppmärksammad har andra satsen blivit, med sin tickande rytm. Men forskarna är numera eniga om att det inte var fråga om någon anspelning på Mälzels nya uppfinning, metronomen. Och hur anmärkningsvärt är det inte att Beethoven bytt ut scherzot mot en leende menuett! Lägg märke till att instrumenten tycks vara osäkra på när de ska göra sina insatser – ett typiskt Beethovenskämt, en lustighet över en konvention. Någon symfonimenuett hade han ju inte skrivit sedan den första symfonin, så det faktum att han gjorde det nu, efter så många år, måste ha haft en speciell anledning. Och givetvis är effekten av denna anakronism välberäknad, för i finalen bryter Beethoven ut i ett storartat allegro där en pianissimoepisod i F-dur kontrasteras av ett plötsligt fortissimo i ciss. Är inte denna sats mer ett kaos än ett rondo? Hur kan han ha valt ett så märkligt huvudtema? Beethoven visar åter lejonklon med den självsäkre mästarens leende på läpparna.

Åttonde symfonin uruppfördes under en konsert helt fylld av Beethovens verk i Redoutensaal i Kejserliga Palatset i Wien den 27 februari 1814. Vid samma konsert kunde man även höra sjunde symfonin, den symfoniska dikten Schlacht bei Vittoria op 91 och tersetten ”Tremati, empi, tremati” op 116. 

Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975) Symfoni nr 14 op 135: De profundis (Adagio) – Malagueña (Allegretto) – Loreley (Allegro molto) – Självmördaren (Adagio) – På vakt I (Allegretto) – På vakt, II (Adagio) – I Santéfängelset (Adagio) – Zaporogkossackernas svar till sultanen i Konstantinopel – Till Delvig (Andante) – Poetens död (Largo) – Avslutning (Moderato)

Tonsättaren berättar: ”Symfonin tog mig inte lång tid att skriva och det är lätt att förklara. Jag har länge umgåtts med dess tema. Det bör ha börjat redan 1962, när jag arbetade med orkestreringen av Musorgskijs Sånger och danser om döden, ett verk som jag alltid beundrat, och det slog mig att dess enda ’fel’ var att den är så kort, för samlingen består bara av fyra nummer …

Det var mitt mål att var och en som lyssnade till min nya symfoni, som jag tillägnade den engelske tonsättaren Benjamin Britten … skulle stimuleras av min musik och tänka på saker som uppmanar honom att leva sitt liv ärligt, fruktbart, att skänka sin kraft till sitt folk, sitt hemland, för att genomföra de bästa progressiva tankarna …

Symfonin är tänkt för kammarorkester (stråkar och en liten grupp slagverk) och två sångare, sopran och bas. Urvalet av dikter kan tyckas något oväntat i sin mångfald, för här finns dikter av Federico Lorca, Guillaume Apollinaire, Rainer Maria Rilke och Wilhelm Küchelbecker, den ryske dekabristpoeten. Det är beklagligt att hans konst numera är så lite känd i vårt land. Jag kom över en bok med hans dikter och blev tagen av deras djup och skönhet. Slutligen valde jag elva dikter …

Jag hoppas verkligen att folk när de lämnar konserthallen efter uppförandet av symfonin ska säga: Livet är underbart.”

Sjostakovitjs fjortonde symfoni är en symfoni på samma villkor som Mahlers Das Lied von der Erde, och den har samma gastkramande verkan. Det börjar med två dikter av Lorca: i De Profundis mediterar stråkarna över diktens djup, och i Malaguena finns en omisskännlig spansk lokalfärg. Döden som finns överallt, kommer också på besök till tavernan. Sex dikter av Apollinaire följer: Lorelei är en dialog mot dissonanser i stråkarna – dessa svarar mot Loreleis och biskopens motsättningar. Självmordet är länge en tvåstämmig sång för sopran och cello och först så småningom kommer en raffinerad utfyllnad. På vakt börjar med rikt slagverk, och parodierar militarismen. Xylofonen fortsätter i den tragikomiska Madam, titta. I total isolering sitter fångarna i Santé-fängelset och lyssnar till minsta ljud.

”Jag protesterade inte mot döden, jag protesterade mot dessa slaktare som avrättar människor. Därför valde jag Apollinaires Zaporozje-kossakernas svar till sultanen i Konstaninopel.” O Delvig, Delvig, Wilhelm Küchelbeckers dikt, är en elegi över att det inte finns plats för talanger i en värld som styrs av skojare och dårar.

Slutligen två dikter av Rainer Maria Rilke. I Poetens död återfinns ett eko av den violinfras som inledde symfonin, och här hittar man också symfonins ångestfyllda kärna, med sin meditation över kroppens upplösning. Men detta är inte Sjostakovitjs sista ord, för i finalens sammanfattning bryts den inåtvända subjektivismen mot det krassa påståendet att döden är på vakt också under den fullkomliga lyckan.

”Jag tror att arbetet med dessa kompositioner haft en positiv effekt och att jag nu är mindre rädd för döden”, sa den sjuke och i förtid åldrade 64-årige tonsättaren. I slutet av september 1969 uruppfördes symfonin när Galina Visjnevskaja och Mark Resjetin i Leningrad sjöng till Moskva Kammarorkester och dirigenten Rudolf Barsjaj. Benjamin Britten framförde ”sin” symfoni vid Aldeburghfestspelen den 14 juni 1970, och liksom kritikerna i öst hade man här bara lovord att komma med. Det hände inte alltför ofta vid den här tiden att öst och väst kom överens i konstnärliga frågor. Men den här musiken talade till oss över alla gränser och politiska system.

text Stig Jacobsson

Medverkande

Dirigent

Solist

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

Jönköpings Sinfonietta

Orkestern bildades 1988 och rör sig i ett stort område, både konstnärligt och geografiskt. Kulturhuset Spira är den fasta spelplatsen men orkestern spelar också regelbundet i konsertlokaler, kyrkor och skolor i Jönköpings län och andra delar av Sverige.

Relaterade artiklar

Musik
Artikel

Han lockar skratt ur John Bauers mörker

Jonas Valfridsson, 38, har komponerat ett sexsatsigt verk för kör och orkester till John Bauers minne. Nu uruppförs John...

Jönköpings Sinfonietta
Musik
Artikel

Jönköpings Sinfonietta framför ny svensk orkestermusik

Fredag 27 april framför Jönköpings Sinfonietta och chefsdirigenten Christian von Gehren tio nya orkesterverk i samband m...

Musik
Artikel

Stjärndirigenten som jobbpendlar mellan Jönköping och Tyskland

Söndag 8 oktober gör den tyske stjärndirigenten Christian von Gehren sin första konsert som chefdirigent för Jönköpings...

Musik
Artikel

Sinfoniettan bjuder spansk omelett

Inför konserten "En smak av Europa" bjuder Jönköpings Sinfonietta på ett spanskt favoritrecept. Mari Paz Albiñana Delegi...

On the town
Musikal
Artikel

On the Town - från Broadway, Hollywood och West End till Kulturhuset Spira

22 september 2018 är det Skandinavienpremiär för On the Town – en dansmusikal som på flera sätt räknas till en av Broadw...

Artikel

Kulturminister Alice Bah Kuhnke besökte Spira

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) är på tvådagarsbesök i länet och tog under torsdagen chansen till ru...