www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng
Barbers violinkonsert
Musik
Spelperiod: 26 nov - 26 nov |
Ingår i: SöndagssymfoniSöndagssymfoni Ditt valDitt val

Barbers violinkonsert

Samuel Barbers musik är välkänd från storfilmer som Plutonen och Elefantmannen. Jönköpings Sinfonietta framför hans melodiska, romantiska violinkonsert från 1939 tillsammans med den unge violinisten Johan Dalene från Norrköping, som redan har gjort avtryck på den internationella musikscenen.

Program

Barber: Violinkonsert op 14, Sjostakovitj: Hamlet-svit, Mendelssohn: Symfoni nr 1 c-moll op 11

Medverkande Jönköpings Sinfonietta Dirigent Arvo Volmer Solist Johan Dalene

Introduktion 45 minuter före 

Introduktion 45 minuter före

Verkskommentarer

Dmitrij Sjostakovitj Hamletsvit op 32a

Introduktion och Nattlig patrull – Sorgmarsch – Fanfar och dansmusik – Jakten – Skådespelarnas pantomim – Procession – Musikalisk pantomim – Gästabud – Ofelias sång – Vaggvisa – Requiem – Tornering – Fortinbras marsch

William Shakespeare var en dramatiker som Sjostakovitj satte mycket högt, och han skrev musik till flera av hans texter. Skådespelet Hamlet försåg han med scenmusik 1932, och med filmmusik drygt trettio år senare. Nu är det den gamla scenmusiken som ska spelas, och den måste sägas vara ett oväntat och annorlunda inslag.

Premiären på denna uppsättning ägde rum den 19 maj 1932 på Vachtangovteatern i Moskva, och föreställningen blev en riktig skandal, något som regissören Nikolaj Akimov hade räknat med eftersom dramat inte framfördes på det sätt som man hade rätt att förvänta sig. Mycket i den här uppsättningen var ren parodi. Alla rollfigurer drack omåttligt, och Ofelia, som dessutom var havande, drack sig berusad, föll i vattnet och drunknade. Hamlet spelade själv rollen som vålnad, och dödgrävarna hade sin egen variant av den kända monologen: ”Att dricka, eller inte dricka, det är frågan”. Karikatyrerna var mördande. Men samtidigt var detta den enda möjligheten att överhuvudtaget få spela Hamlet, som vid denna tid var förbjuden av Stalins censur. Dramat handlar ju om en brottslig härskare!

Sjostakovitj anpassade sin musik efter uppsättningens idéer och bidrog effektivt till skandalen. Sorgmarschen är till exempel en ganska glad historia. Musiken är i sig själv genial, virtuos och omväxlande. Den pendlar från innerliga melodier till gamängartade galopper, från domedagsklingande Dies Irae-sekvenser till jublande marschrytmer – men man kan ju tycka att musiken skulle passa bättre till en pjäs med titeln Maskerad.

Sjostakovitj fick trettio år senare revansch. Då blev det aktuellt att filma Hamlet, och då fick han tillfälle att ge det ursprungliga dramat musikalisk rättvisa.

Samuel Barber Violinkonsert op 14

Allegro

Andante

Presto in modo perpetuo

Samuel Barber var en sympatisk man utan armbågar, och han vann allas hjärta och fick många utmärkelser. Endast 28 år gammal utsågs han till kompositionsprofessor vid Curtis Institute, där han själv studerat några år tidigare. Då hade han redan erövrat det åtråvärda Pulitzerpriset två år i rad, och senare skulle han få det ytterligare två gånger, liksom han tilldelades det amerikanska Rompriset och ett värdefullt stipendium från Guggenheimstiftelsen. Han blev hedersdoktor vid Harvard och verkade som vicepresident i Interntional Music Council, ett UNSECO-organ inom FN.

Med all rätt räknas Barber också till de få riktigt stora amerikanska tonsättarna, och till hans viktigaste verk hör hans tre solokonserter, skrivna för piano, cello och violin. Violinkonserten är fylld av melodier och gripande tankar. Själva inledningen hör till violinlitteraturens vackraste infall och är med sitt trånande utspel unik bland nutida konserter.

Barber började komponera konserten 1939 när han befann sig i Schweiz, och han hann skriva de två första satserna innan kriget bröt ut. När den tilltänkte solisten fick ta del av denna musik tyckte han att solostämman var alldeles för lätt. Den sista satsen komponerade Barber under brinnande krig hemma i USA – och den musiken fann samme tilltänkta solist alltför svår! Idag vet vi att Barber komponerade ett riktigt mästerverk.

Felix Mendelssohn Symfoni nr 1 c-moll op 11

Allegro di molto

Andante

Menuetto: Allegro molto

Allegro con fuoco

Ingen annan tonsättare – Mozart ej undantagen – har skrivit så storslaget begåvad musik redan som barn. Felix Mendelssohn komponerade mellan elva och femton års ålder tretton stråksymfonier, fyra sångspel, fem konserter och oräkneliga kammarmusikverk, förutom piano- och orgelstycken, solosånger och körer. Och en hel del av detta står fortfarande på standardrepertoaren världen över.

Han var son till den förmögne bankiren Abraham, i vars hem konstnärer och musiker var ständiga gäster. På söndagarna brukade bankiren anordna konserter i hemmet i Berlin. Hovkapellister och syskonen Felix och Fanny framträdde som solister, och i publiken hittade man inte sällan filosofen Hegel eller vetenskapsmannen Humboldt. Så det förvånar kanske inte att den begåvade Felix redan i pojkåren gjorde sådana framsteg.

När han var femton år gammal gav han sig på sin första riktiga symfoni för full orkester – och då var han alltså redan synnerligen rutinerad. Även om denna symfoni idag spelas orättvist sällan, så är den både fylld av melodisk värme, klanglig variation och hantverksskicklighet. Ett verkligt mästarprov.

I den sonatformade första satsen har Beethoven alldeles tydligt bidragit med inspiration. Den är rytmiskt vital och det kontrasterande sidotemat är varmt och lyriskt. Nog måste man beundra den unge mannens förmåga att skriva för stråkarna och för hans fantasi i träblåsarfraserna. Även den långsamma satsen är hållen i sonatform, och den går i Ess-dur. Menuetten har fjärmat sig långt från hovdansens elegans, och mellandelen i mörk Ass-dur är en lugn oas. Kraft och energi utmärker finalen, inte minst i dess fugerade partier. Och vilka härliga träblåsare man hör över stråkarnas pizzicaton.

Det offentliga uruppförandet ägde rum 1827 i Gewandhaus i Leipzig, men aldrig hade väl den unge mannen fått sådana ovationer som när musiken spelades av Filharmoniska sällskapet i London 1829. Hans internationella karriär kunde börja.

Text: Stig Jacobsson

Medverkande

Dirigent

Solist

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

Jönköpings Sinfonietta

Orkestern bildades 1988 och rör sig i ett stort område, både konstnärligt och geografiskt. Kulturhuset Spira är den fasta spelplatsen men orkestern spelar också regelbundet i konsertlokaler, kyrkor och skolor i Jönköpings län och andra delar av Sverige.

Relaterade artiklar

Musik
Artikel

Stjärndirigenten som jobbpendlar mellan Jönköping och Tyskland

Söndag 8 oktober gör den tyske stjärndirigenten Christian von Gehren sin första konsert som chefdirigent för Jönköpings...

Artikel

Säkra din plats med abonnemang

Med våra abonnemang är du alltid säker på en bra plats i salongen. Dessutom får du mer scenkonst för pengarna. Välj blan...

Sagor ur jordens skattkammare
Artikel

Skolföreställning i Spira ses av 7 000 barn

Sagor från jordens skattkammare är en skolföreställning med sagor från hela världen i musikdramatisk form av Jonas Nydes...

Musik
Artikel

Lyssna på barnens Spira-sång!

I november firade Kulturhuset Spira fem år. Det gjordes tillsammans med tusen femåringar och föräldrar under ett festlig...

Artikel

Spira firade fem år – bjöd in länets femåringar

Under lördagen den 26 november var det stort födelsedagskalas i Kulturhuset Spira och huset fylldes av tusen barn och fö...

Biljettsläpp
Artikel

Hur gör du för att slippa köa?

Nu har vi släppt alla biljetter för säsongen 2016/2017. Slipp köa genom att boka här istället!