www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng
Musik
Spelperiod: 07 maj - 07 maj |
Köp biljett
Ingår i: Klassisk torsdagKlassisk torsdag Ditt valDitt val
Köp biljett

Allt ljus på maestro

Klassisk Torsdag

Säsongens sista torsdag bjuder på en personlig repertoar signerad chefsdirigent Christian von Gehren. Programmet går från tjejtjuseri á la Mozart via svensk frimodighet – för att landa i en ung mans geniala intåg i romantiken.

Jönköpings Sinfoniettas chefsdirigent Christian von Gehren är uppvuxen i Tyskland med en tysk far och en dansk mor. I ett försök att belysa sitt tyska arv, i torsdagskonserten tillägnad maestro, föll sig valet på Mozart naturligt. Hur hans opera Don Giovanni (Don Juan) gifter samman den tyska och den italienska operavärlden är högintressant, tycker dirigenten själv. Dessutom, påpekar han, är ouvertyrens komposition ett mästerverk.

"Inget museum"

Konsertens andra verk är ett måste om man vill stå rak som en orkester i samtiden, menar Christian von Gehren vidare. Verksamheten får aldrig bli ett museum, hur fantastisk den historiska musiken än är, utan behöver hela tiden uppdatera sig på och presentera vad som skapas här och nu. Och Britta Byström är en sådan kompositör. En svensk tonsättare som använder orkesterns olika röster i en helt unik stil – i en modern, redan utpräglat, individualistiskt tradition står hon ändå ut! Med verket 10 Secret doors, som sinfoniettan började utforska redan i andra torsdagskonserten i höstas, Allt ljus på Isa och Mari Paz,, uppmuntrar Byström i sin tematik nyfikenhet och lust till nya upplevelser. Detta i en tid när öppenhet behövs mer än någonsin.

Personligt med Mendelssohn

Den sista delen är också den mest personliga för vår chefsdirigent. Felix Mendelssohn (1809-1847) skrev som blott 16-17 år gammal den häpnadsväckande skickligt komponerade ouvertyren till En midsommarnattsdröm, 1826. Karriären igenom fortsätter han sedan att skapa med lätt hand. På Spira spelar vi ikväll hans första hela, inte så kända, symfoni, ett ungdomligt men också mycket välskrivet, ljust och medryckande verk.

Precis som Mendelssohn arbetade Christian von Gehren som dirigent i Leipzig för en tid. Och som konstnärlig ledare vid operan i Leipzig bjöds von Gehren som 29-åring in att hålla det musikhistoriska föredraget - i kompositörens hus - i samband med Mendelssohnfestivalen. Han har också arbetat med Gewandhausorkestern, som Mendelssohn var chefsdirigent för i fem år. Mendelssohn anses vara en av de första moderna dirigenterna, som inte bara brydde sig om musiken utan även musikernas sociala och arbetsrättsliga förmåner, som sjuklön, fast anställning och rätten till ett repschema. Han var en av de första inom stilen som kom att kallas romanticismen.

Program

Mozart                                      Overtyr "Don Giovanni"               7´'
Britta Byström                          Ur 10 Secret doors V: Leggiero* 3.05´ + IX: Con moto 3.0´ 
Mendelssohn                            Symfoni nr 1 C-moll                      33´

*Leggiero – elegant, Con moto – med rörelse

  

Medverkande

Jönköpings Sinfonietta

Chefsdirigent Christian von Gehren

 

Om Christian von Gehren

Dirigent, pianist och musikteoretiker. Sedan 2017 chefsdirigent för Jönköpings Sinfonietta. Född 1972, utbildad i Tyskland och Danmark. Som studerande i flera år assistent för den kända Rossini-dirigenten Alberto Zedda. Christian debuterade som operadirigent vid 21 års ålder och har bland annat varit konstnärlig ledare vid operorna i Leipzig och Marseille och samarbetat med symfoniorkestrar i Malmö, Köpenhamn, Århus och Ålborg, samt Gewandhausorchester och Wiener Symphoniker. Christian dirigerar även samtida musik, ofta tillsammans med Munich Radio Orchestra. 2016 blev han tilldelad Carl Orff-priset.

 

Om serien Klassisk Torsdag Allt ljus på…

Under fem torsdagar uppträder våra stjärnor i ett lättsamt och tillgängligt format, en timmes konsert utan paus. Här är ditt möte med musiken det viktiga. Kom som du är och upplev högklassig konst i varma ramar. Fem fantastiska solister och orkesterns chefsdirigent står redo – för att du ska lära känna dem lite närmare. Dessutom tre gästdirigenter! Välkommen på veckans vackraste vardag.

 

Verkskommentarer

Wolfgang Amadeus Mozart                     Don Giovanni, uvertyr K527

1756–1791              

Med operan Don Giovanni (sedan länge föredrar man denna italienska form av det tyska Don Juan) skapade Mozart och hans librettist Lorenzo da Ponte ett av operakonstens största mästerverk. Till det som gör operan till ett odödligt storverk hör den fascinerande blandningen av stor dramatik och nästan banal underhållning, blandningen av tragik och komik. För samtidigt som man kan skratta åt förvecklingarna och förväxlingarna, så sätter man skrattet i halsen av de psykiska och fysiska grymheter som försiggår på scenen. Man har talat om en komedi i dödens skugga. Men så visste åtminstone da Ponte vad han gav sig in på, för trots att han var prästvigd, skildrade han egentligen bara episoder ur sitt eget äventyrliga liv. Da Ponte kom från Venedig och var en av Casanovas närmaste vänner – och kom inte långt efter honom när det gällde förförelsekonsten. Han blev till slut förvisad från Venedig, och senare även från Wien – och han avled till slut i New York, där han gjorde vad han kunde för att hjälpa italienska immigranter till rätta och grundade ett italienskt bibliotek. Men man minns honom helst för att han skrev texter till ett 40-tal operor, av vilka Figaros bröllop, Don Giovanni och Cosí fan tutte tonsattes av Mozart, och sex av dem blev operor av Mozarts store konkurrent Antonio Salieri.

Att ta till sig ett så psykologiskt komplicerat verk som Don Giovanni krävde mycket av den samtida publiken, men i Prag där Mozart själv dirigerade uruppförandet i oktober 1787, hade publiken denna mognad. Man hade där redan tjusats så mycket av Figaros bröllop, att man nu beställt denna nya opera. Framförandet blev en betydande framgång, och när Mozart gick omkring på Prags gator kunde han glädjas åt att till och med budpojkarna visslade melodier ur den nya operan. När Don Giovanni året därpå visades i Wien för första gången, var den pryda och konservativa publiken däremot inte alls med på noterna, vare sig innehållsmässigt eller musikaliskt.

Uvertyren speglar operahandlingens dubbla bottnar: här finns allvaret, men efterhand kommer också den levnadsglada friskheten till tals. För att ge tyngd åt magin hade Mozart för första gången lagt in tre tromboner i sin orkester.

 

Britta Byström                   ur 10 Secret doors 

f. 1977                                V. Laggiero – IX. Con moto – Calmo

 

Britta Byström härstammar från Sundsvall, och det var också där hon utbildade sig till trumpetare i Kommunala Musikskolan. Redan som tonåring närde hon ett starkt intresse för att själv komponera och under de sista åren av 1900-talet studerade hon vid Musikhögskolan i Stockholm. Därefter har hon komponerat för de flesta ensembletyper och musikaliska sammanhang. På hennes innehållsrika opuslista kan man hitta kammarmusik (som Symphony in Yellow för pianotrio, Tinta för trombonkvartett), vokalmusik (Två sånger om liv och död) och opera (Om man blivit av med sitt bagage), men tonvikten ligger på orkestermusik (Violakonserten A Walk after dark, Trumpetkonserten Förvillelser, Seglende Stadt, Persuasion, Avskedsvariationer) och mycket, mycket annat. Bland de orkestrar och ensembler som spelat hennes verk kan nämnas Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmoniska Orkestern, International Youth Wind Orchestra, Stockholm Sinfonietta, Musica Vitae, Kroumata.

”Var och en av de tio satserna i orkestersviten Tio hemliga dörrar rymmer en förvandling, en scenförändring som ger en känsla av att musiken slinker undan.” Så har tonsättaren beskrivit sitt verk, och förändringarna kan bestå i att full orkester övergår till ett solo, att sordinerade klanger öppnas upp, att blåsare lämnar över till stråkar eller att pizzicato övergår till stråk. Viktigast är att förändringen ska ses som att dörrar öppnas till nya möjligheter.

Kanske känner någon igen ett litet citat ur Schumanns pianosvit Kinderszenen. Det kan tolkas som en sorts hälsning från en annan svit med många kontrasterande satser. Nu ska vi få höra två av dessa Hemliga dörrar öppnas.

 

Felix Mendelssohn                                   Symfoni nr 1 c-moll op 11

1809–1847                                               Allegro di molto

                                                                 Andante

                                                                 Menuetto: Allegro molto

                                                                 Allegro con fuoco

 

Ingen annan tonsättare – Mozart ej undantagen – har skrivit så storslaget begåvad musik redan som barn. Felix Mendelssohn komponerade mellan elva och femton års ålder tretton omfattande stråksymfonier, fyra sångspel, fem konserter och oräkneliga kammarmusikverk, förutom piano- och orgelstycken, solosånger och körer. Och en hel del av detta står fortfarande på standardrepertoaren världen över.

Felix var son till den förmögne bankiren Abraham, i vars hem Europas ledande konstnärer och musiker var ständiga gäster. På söndagarna brukade bankiren anordna konserter i hemmet i Berlin. Hovkapellister och syskonen Felix och Fanny framträdde som solister, och i publiken hittade man inte sällan filosofen Hegel eller vetenskapsmannen Humboldt. Så det förvånar kanske inte att den begåvade Felix redan i pojkåren gjorde sådana framsteg.

När han var femton år gammal gav han sig på sin första riktiga symfoni för full orkester – och då var han alltså redan synnerligen rutinerad. Även om denna symfoni idag spelas orättvist sällan, så är den både fylld av melodisk värme, klanglig variation och hantverksskicklighet. Ett verkligt mästarprov.

I den sonatformade första satsen har Beethoven alldeles tydligt bidragit med inspiration. Den är rytmiskt vital och det kontrasterande sidotemat är varmt och lyriskt. Nog måste man beundra den unge mannens förmåga att skriva för stråkarna och för hans fantasi i träblåsarfraserna. Även den långsamma satsen är hållen i sonatform, och den går i Ess-dur. Menuetten har fjärmat sig långt från hovdansens elegans, och mellandelen i mörk Ass-dur hittar vi en lugn oas. Kraft och energi utmärker finalen, inte minst i dess fugerade partier. Och vilka härliga träblåsare man hör över stråkarnas pizzicaton.

Det offentliga uruppförandet ägde rum 1827 i Gewandhaus i Leipzig, men aldrig hade väl den unge mannen fått sådana ovationer som när musiken spelades av Filharmoniska sällskapet i London 1829. Hans internationella karriär kunde börja och den skulle resultera i ytterligare fyra granna symfonier, däribland ”den skotska” och ”den italienska”, i violinkonserten i e-moll, i musiken till En midsommarnattsdröm och mycket, mycket annat. I London gjorde hans stora oratorier Elias och Paulus stor lycka.

Stig Jacobsson

Medverkande

Dirigent

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

Jönköpings Sinfonietta

Orkestern bildades 1988 och rör sig i ett stort område, både konstnärligt och geografiskt. Kulturhuset Spira i Jönköping är den fasta spelplatsen men orkestern spelar också i konsertlokaler, kyrkor och skolor i Jönköpings län, i andra delar av Sverige och i Europa.

Relaterade artiklar

Artikel

Nu släpper vi säsongen 19/20

Explosiv parisisk dans, världsberömd norsk klassiker. Prisvinnande dirigenter, småländsk kärlek, Bach och Lena Endre. Hu...

Musikal
Artikel

Så gör musikalerna dubbel succé i Spira

Kulturhuset Spiras strategiska musikalsatsning har visat sig vara ett lyckokast. Statistiken skulle göra många branscher...

Musik
Artikel

Lisbeth har receptet för en helnorsk torsdag

Som 21-åring lämnade hon Norge för oboestudier i Värmland. Nu har Lisbeth Bjelke hunnit ge Jönköping 18 år som musiker –...

Adrian Roach häller te
Musik
Artikel

En äkta cream tea!

Vad kan ge en mer engelsk smak än att prata te med en äkta engelsman? Adrian Roach berättar om den perfekta koppen te oc...

Lou visar de bästa tillbehören
Musik
Artikel

Den amerikanska drömpannkakan

När Jönköpings Sinfonietta den 6 december tar sig an amerikanska toner är det nästan som hemma för orkesterns fagottist...

Musik
Artikel

Sinfoniettan bjuder spansk omelett

Inför konserten "En smak av Europa" bjuder Jönköpings Sinfonietta på ett spanskt favoritrecept. Mari Paz Albiñana Delegi...