www.smot.se använder sig av cookies (kakor). Genom att fortsätta på webbplatsen godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies. Stäng
Musik
Spelperiod: 19 sep - 19 sep |
Köp biljett
Ingår i: Klassisk torsdagKlassisk torsdag Ditt valDitt val
Köp biljett

Allt ljus på Isa & Mari Paz

Klassisk Torsdag

Andra torsdagskonserten framför solisterna Isa Hammarsten och Mari Paz Albiñana Delegido den vackra tredje sviten för violin och viola, av internationellt hyllade Kurt Atterberg. Orkestern utmanar med nutida komposition av svenska, spännande Britta Byström och avslutar konserten med en härlig och ljus symfoni signerad Kraus, samtida med Mozart.

Isa Hammarsten och Mari Paz Albiñana Delegido har båda arbetat i Jönköpings Sinfonietta sedan hösten 2017. Då spelade de bland annat i orkesterdiket på publiksuccén Les Misérables, en känslostormande musikal. Nu framför dKurt Atterbergs klassiska verk för violin och viola, en vacker och drömsk svit som är en bearbetning av scenmusiken till skådespelet Syster Beatrice av Maurice Maeterlincks (nobelpristagare i litteratur 1911). Atterberg (1887-1974) var en mycket populär svensk tonsättare, vars verk dirigerats av flera av de stora dirigenterna i Europa.

Samma torsdagskonsert inleder Jönköpings Sinfonietta sitt utforskande av en av våra främsta, nu levande, svenska kompositörer; Britta Byströms verk 10 secret doors. Ett äventyr som avslutas våren 2020 i konserten Allt ljus på maestro 7 maj.

Och från det lite mer vågade blommar kvällen ut i lättsamt 1700-tal. Tyskfödde Krauss levde i Sverige från det att han var 22 år och avslutade även sitt liv här – produktionsmässigt med en magnifik sorgekantat till Gustav III:s ära. Hans mycket vitala och virtuosa symfoni i Ess-Dur lär dock ha inspirerats av en kärlekshistoria.

Program

Britta Byström                   Ur 10 Secret doors                                                              5´

Kurt Atterberg                   Svit nr 3 för violin och viola                                    12.20´

Joseph Kraus                     Symfoni Ess-Dur                                                       20´                                       

Medverkande

Jönköpings Sinfonietta

Chefsdirigent Christian von Gehren

Solister Isa Hammarsten (violin) och Mari Paz Albiñana Delegido (viola)

Isa Hammarsten är alternerande stämledare i Jönköpings Sinfonietta. Mer om henne hittar du här, i första numret av magasinet SCEN. (pdf-dokument)

Mari Paz Albiñana Delegido föddes 1983. Hon tog sin magisterexman i musik vid Conservatorio Superior de Música de Aragón i Zaragoza och gick doktorandutbildningen vid Escola Superior de Música de Catalunya i Barcelona 2009/2010. I Spanien spelade hon sedan i orkestrar i Valencia, Oviedo och Malaga. I Sverige har hon spelat bland annat med Göteborgs Symfoniker (2013). Mari Paz fick efter inhopp under 2017 en fast anställning i Jönköpings Sinfonietta som tutti, hösten 2018. Detta är hennes första uppdrag som solist i orkestern 

Om serien Klassisk Torsdag Allt ljus på…

Under fem torsdagar uppträder våra stjärnor i ett lättsamt och tillgängligt format, en timmes konsert utan paus. Här är ditt möte med musiken det viktiga. Kom som du är och upplev högklassig konst i varma ramar. Fem fantastiska solister och orkesterns chefsdirigent står redo – för att du ska lära känna dem lite närmare. Dessutom tre gästdirigenter! Välkommen på veckans vackraste vardag.

Verkskommentarer

Britta Byström                   ur Ten secret doors 

F 1977                                 Con moto – Dolce – Energico – Ritmico – Laggiero – Grazioso –  Vivo – Cantando – Con moto – Calmo

Britta Byström härstammar från Sundsvall, och det var också där hon utbildade sig till trumpetare i Kommunala Musikskolan. Redan som tonåring visade hon ett starkt intresse för att själv komponera och under de sista åren av 1900-talet studerade hon vid Musikhögskolan i Stockholm. En tid studerade hon för tonsättaren Anders Eliasson (1947-2013). Därefter har hon komponerat för de flesta ensembletyper och musikaliska sammanhang. På hennes opuslista kan man således hitta kammarmusik som vokalmusik och opera, men tonvikten ligger på orkestermusik, såväl konserter som symfoniska verk. Bland de orkestrar och ensembler som spelat hennes verk kan nämnas Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungl. Filharmoniska Orkestern, International Youth Wind Orchestra, Stockholm Sinfonietta, Musica Vitae, Kroumata, och många fler. 2014 valdes hon att bli vårens tonsättare i Berwaldhallen i Stockholm. Britta Byström är mycket mån om klangen och har utvecklat en resonanskänsla som skulle kunna kallas impressionistisk. Hennes Barcarole representerade Sverige på Rostrum 2001 och sändes i radio i många länder. I orkesterverket Sera får ett litet vaggsångsliknande tema färdas genom olika musikaliska miljöer. När Umeå blev Kulturhuvudstad 2014 fick hon i uppdrag att komponera verket Segelnde Stadt.

Ten secret doors är i sin helhet ett halvtimmeslångt verk som hon komponerade 2010. ”Var och en av de tio satserna i orkestersviten Tio hemliga dörrar rymmer en förvandling, en scenförändring som ger en känsla av att musiken slinker undan.” Så har tonsättaren själv beskrivit sitt verk, och förändringarna kan bestå i att full orkester blir till ett solo, att sordinerade klanger får blomma ut, att blåsare lämnar över till stråkar eller att pizzicato övergår till stråk. Viktigast är att förändringen ska ses som att dörrar öppnas till nya möjligheter.

Kanske känner någon igen ett litet citat ur Schumanns pianosvit Kinderszenen. Det kan tolkas som en sorts hälsning från en annan svit med många kontrasterande satser.

 

Kurt Atterberg                  Svit nr 3. op 19:1 för violin, viola och stråkorkester

1887-1974                          Préludium: Adagio

                                            Pantomin: Moderato

                                            Vision: Allegro moderato

 

Få svenska tonsättare har spelats så ofta utomlands och av så stora dirigenter. Hans sjätte symfoni vann till exempel en mycket uppmärksammad internationell kompositionstävling 1928, och framfördes av såväl Beecham som Toscanini. Andra verk av honom har spelats av Richard Strauss, Bruno Walter, Wilhelm Furtwängler, Paul Kletzki, Leopold Stokowski och andra av de allra främsta dirigenterna.

Atterberg var mycket produktiv och skrev bland annat nio granna symfonier och flera stora operor. Han komponerade helst för orkester, och gjorde detta med stor fantasi, virtuositet och tekniskt kunnande. Man kan undra hur han kunde hinna, för han var dessutom heltidsanställd som civilingenjör och avancerade till byrådirektör vid Patentverket. Dessutom spelade han som grundare av Tonsättarföreningen och STIM en betydande roll som musikadministratör som for världen runt för att vara med på kongresser – förutom att han var en flitig musikkritiker. Han var fick förmånen att vara aktiv i alla sina roller högt upp i åren.

Atterberg skrev sin Svit nr 3 till den flamländske författare som 1911 belönades med nobelpriset, Maurice Maeterlinck. Redan 1901 hade han skrivit dramat Syster Béatrice som gavs i en uppsättning på Intima Teatern i Stockholm med premiär den 18 januari 1918. Atterberg skrev vid den tiden gärna teatermusik och hade arbetat snabbt och inspirerat med detta drama, så hans musik var färdig ett år i förväg, både så som den skulle framföras på teatern och som den konsertsvit som avsågs för konsertestraden.

Syster Béatrice är ett mirakelspel i tre akter som baseras på en medeltida legend om nunnan som rövades bort av sin älskare medan hon tillbad en staty av Jungfru Marie. Statyn får då liv och lever syster Béatrices liv i klostret, medan nunnan själv lever ett normalt liv ute i världen. Mot slutet av sitt liv återvänder nunnan till klostret, döende, för att söka förlåtelse för sitt svek.

Dramat är fyllt av symbolistiska och finstämda nyanser, något som verkligen också blir tydligt i Atterbergs underbart vackra och drömska musik.

 

Joseph Martin Kraus         Symfoni Ess-dur

1756-1792                                                   

Allegro 

Larghetto

Finale: Allegro

Joseph Martin Kraus föddes samma år som Mozart, och därför brukar vi kalla honom ”den svenske Mozart”. Men i själva verket var han inte alls född i Sverige och hans musik påminner inte ens om Mozarts – men de var jämnåriga och så när som på ett år blev de lika gamla – eller snarare: dog lika unga. Men Kraus var i alla fall verksam i Sverige från 22 års ålder till sin död, utom då han befann sig ute i Europa på studieresor, och han kom att betyda mycket för det svenska musiklivet.

Kraus främsta verk är den fyra timmar långa operan Aeneas i Carthago, byggd på antika motiv, som skrevs till invigningen av det då nybyggda operahuset 1782. På grund av oturliga omständigheter, och att den tilltänkta kvinnliga huvudrollsinnehavaren, flydde landet och gäldenärerna, kom operan inte att framföras då, och inte senare under tonsättarens levnad heller. Operan uruppfördes faktiskt inte förrän under jubileumsåret 2006, och då i Stuttgart. Vilket säger en del om tonsättarens ryktbarhet.

Redan i sin födelsestad Miltenberg i Tyskland hade han gjort sig känd som en lovande ung tonsättare, dramatiker, poet och kulturdebattör, och det var när han av en svensk studiekamrat hörde talas om Gustav III:s planer på att bygga upp en svensk opera, han tog det djärva beslutet att på egen hand resa högt upp i den vilda Nord. Det är också för operascenen han skapat flera av sina främsta verk, men det dröjde länge innan den svenske kungen lade märke till hans existens. När det väl skedde fick Kraus njuta kungens gunst och skickades bland annat ut i Europa för att studera och köpa musikalier till hovet. Det finns inget som antyder att han träffade Mozart, men väl Haydn, Salieri, Albrechtsberger och Gluck. Kanske är det också Gluck man närmast kommer att tänka på när man hör den vitala och virtuosa symfonin i Ess-dur. Den är hållen i tidens stränga sonatform, men har fyllts med oväntade harmonier – så som man kan vänta sig av en omvälvande dramatisk Sturm- och Drang-symfoni. Det är en samtidigt ljus och kraftfull symfoni, som lär ha inspirerats av en kärlekshistoria …

1792 skadades som bekant Gustav III dödligt under en maskerad på Operahuset i Stockholm, och Kraus skrev efter kungens död snabbt en magnifik sorgekantat. Denna visade sig dessvärre också bli hans egen sista komposition. Han följde sin kung i graven bara ett par månader senare.

Stig Jacobsson

 

Medverkande

Dirigent

Musiker

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

Jönköpings Sinfonietta

Orkestern bildades 1988 och rör sig i ett stort område, både konstnärligt och geografiskt. Kulturhuset Spira är den fasta spelplatsen men orkestern spelar också regelbundet i konsertlokaler, kyrkor och skolor i Jönköpings län och andra delar av Sverige.

Relaterade artiklar

Artikel

Nu släpper vi säsongen 19/20

Explosiv parisisk dans, världsberömd norsk klassiker. Prisvinnande dirigenter, småländsk kärlek, Bach och Lena Endre. Hu...

Musikal
Artikel

Så gör musikalerna dubbel succé i Spira

Kulturhuset Spiras strategiska musikalsatsning har visat sig vara ett lyckokast. Statistiken skulle göra många branscher...

Musik
Artikel

Lisbeth har receptet för en helnorsk torsdag

Som 21-åring lämnade hon Norge för oboestudier i Värmland. Nu har Lisbeth Bjelke hunnit ge Jönköping 18 år som musiker –...

Adrian Roach häller te
Musik
Artikel

En äkta cream tea!

Vad kan ge en mer engelsk smak än att prata te med en äkta engelsman? Adrian Roach berättar om den perfekta koppen te oc...

Lou visar de bästa tillbehören
Musik
Artikel

Den amerikanska drömpannkakan

När Jönköpings Sinfonietta den 6 december tar sig an amerikanska toner är det nästan som hemma för orkesterns fagottist...

Musik
Artikel

Sinfoniettan bjuder spansk omelett

Inför konserten "En smak av Europa" bjuder Jönköpings Sinfonietta på ett spanskt favoritrecept. Mari Paz Albiñana Delegi...